Tuesday 18 September 2012

Video ke-20 - intro to Bro Lim

Alhamdulilah
Dah siap! :)



Video ke-20 : 
 - Uniknya video pada kali ni, saya tampilkan seorang penceramah bebas islam yang berbangsa cina, bernama Lim Jooi Soon atau lebih dikenali dengan nama glamour, Bro Lim.



Sedikit info mengenali Bro Lim
Bro Lim ialah seorang muslim yang hebat dan luas ilmu agama islam nya jika dibandingkan dengan sesetengah golongan Melayu kita ini yang kebanyakkannya masih hidup kejahilan dalam bab ilmu agama islam. Nauzubillah.

Bro Lim giat dengan aktiviti dakwah - "Interactive Dakwah Training" - dan dia adalah seorang pengkaji dan pakar dalam bidang berkaitan topik "Pandangan Negatif Non Muslim terhadap Islam". 

Jika ada yang bertanya, Bro Lim sememangnnya mengekalkan nama penuhnya dalam bahasa ibundanya – Cina. 
#Saya sarankan anda boleh kaji dan mendalami sendiri, kenapa dan mengapa Bro Lim mengekalkan nama Cina-nya. :) 

"Dari segi dakwah pula, jika mereka mengekalkan nama dalam bahasa Cina, tanggapan masyarakat bukan Islam bahawa memeluk agama Islam itu bermakna ‘masuk’ Melayu dapat dihakis sekali gus menunjukkan Islam adalah agama universal," katanya.



"Sessungguhnya, Islam bukan untuk Melayu"

Diharap video kali ini sedikit sebanyak dapat menyedarkan islam (terutama) bangsa Melayu yang lazimnya sesetengah dari kita, suka menghina 'bangsa' orang lain dan kadang-kadang terlepas kata2 umpama 'menghina' Agama orang lain, padahal benda ini diTegah sama sekali seperti yang dinyatakan dalam Al-Quran.



"Sebagai umat islam yang sejati, sentiasalah bersangka baik. :) 
Walaupun sejahat mana orang dengan kita, tunjukkanlah perwatakan seorang islam yang terbaik, contohilah sifat dan cara Rasulullah saw. :)
InsyAllah, kita sama usaha perbetulkan pandangan serong orang bukan islam terhadap agama islam."

Pesanan untuk sahabat2 dan untuk peringatan kepada diri ku sendiri juga~  :)
-TH Filem

1 comment:

  1. Assalamualaikum. bang saya tertarik dengan video-video yang abang buat. berdakwah melalui medium yg elektronik. blh tak saya nak belajar dengan abang mcm mana hendak buat video. Syukran...
    email saya safwanhashim88@gmail.com

    ReplyDelete